NY / PARIS
grand_prairie_school.jpg

PARIS: Matt Bollinger: Between the Days, May 12 - Jun 30, 2012

 

PARIS
Matt Bollinger
Between the Days
May 12 - June 30 2012

The only thing that lingers on from adolescence, in most cases, is a collection of mementos whose images occasionally loom back up into memory. In the light of the present, they may seem to have turned pale, yet they stand out insistently as illustrations of the anxiety or pleasure that an agitated dream can produce on awakening. Matt Bollinger experienced them uneasily, to begin with, but at a certain point he discovered that he could cast light on them through drawing. Figures and landscapes began emerging from the shadows – ghostly kin and familiar places, set down directly on paper like scenes from a film noir. He executed a large three-part drawing, About Midnight Saturday, 2010-2011, in graphite on paper, assembled like a panoramic screen and accompanied by a cardboard loudspeaker that played a soundtrack of his father recounting the tragic evening when he was stabbed several times. This referential work, exhibited in November 2011 at Zürcher Studio in New York, and in January 2012 at Art Los Angeles Contemporary, finds a response in the present exhibition with a large color collage, Grand Prairie School, 2012.

Bollinger painted pieces of paper that he tore up and successively glued onto the surface, from background to foreground, so that the sense of the color combined with that of the material, as if it were possible to "touch the color". In this work, the fact of placing two different instants in parallel in a continuous space, and accompanying the narrative character of the subject with the tactile dimension of the collage, produces the effect of a physical presence.These collages, with their indefinable impressions, aligned to precise, detailed memories, generate a feeling of nostalgia and solitude that relates to lived experience and real events. Revisiting his past in Kansas City, Missouri, Bollinger’s drawings and collages are, as it were, story boards containing methodically-noted, though apparently featureless, autobiographical episodes, in a bleak atmosphere of classrooms and locker rooms. And then there are outdoor scenes from the vicinity of a shopping mall. As a real cineast, Bollinger writes the script and does the filming. There are static views : boys immobilized in "stills", zoom shots onto a façade and close-ups of objects such as a book with a mottled cover, partly burned. Standing out against the background banality of the places and situations there are forms with subtle tones, subdued or contrasted. The sense of the composition dominates the representation of the objects. But what is important, above all, is the production of signs in an abstract space.

Du temps de l’adolescence ne subsiste le plus souvent qu’un album de souvenirs dont les images remontent de temps à autre à la mémoire. A la lumière du présent elles semblent avoir pâli et pourtant elles s’imposent parfois avec insistance, illustration de ces instantanés d’angoisse ou de félicité qu’un rêve agité délivre au réveil. Matt Bollinger a d’abord subi leur emprise avec appréhension mais il découvre un jour qu’il peut les tirer à la lumière par la pratique du dessin. Dès lors des figures et des paysages sortent de l’ombre, proches fantômes et lieux familiers aussitôt couchés sur le papier comme les plans séquences d’un film noir. Un jour il réalise un très grand dessin au graphite sur papier en trois parties assemblées comme un écran panoramique, About Midnight Saturday (2010-2011), associé à un haut-parleur dessiné en 3D assorti de la bande-son du récit de son père lui racontant ce soir tragique où il fut frappé de plusieurs coups de couteau. A cette œuvre de référence, récemment exposée au Zürcher Studio de New York (novembre 2011) ainsi qu’à Art Los Angeles Contemporary (janvier 2012), répond aujourd’hui dans cette exposition un grand collage peint en couleur : Grand Prairie School (2012).

Matt Bollinger peint des morceaux de papier qu’il déchire et colle successivement en montant du fond vers la surface de manière à ce que la sensation colorée se combine à celle de la matière, comme s’il était possible de “toucher la couleur”. Dans Grand Prairie School, en plaçant parallèlement deux instants différents d’une même scène dans un espace continu et en accompagnant par la dimension tactile du collage le caractère narratif du sujet, il provoque le trouble que procure une présence physique. Ces collages d’impressions indéfinissables alliés à des souvenirs précis jusque dans les détails procurent un sentiment de nostalgie et de solitude dont on sent bien qu’ils relèvent d’histoires vécues ou de situations réelles. Bollinger revient sur son passé d’élève à Kansas City (Missouri). Ses dessins et ses collages sont autant de “story boards” où ont été méthodiquement notés quelques épisodes autobiographiques sans relief apparent dans l’univers un peu glauque des salles de classe et des vestiaires. D’autres vues sont prises à l’extérieur dans le voisinage du centre commercial. En véritable cinéaste, Bollinger imagine le scenario et tient la caméra. Il y a des plans fixes : Des garçons immobilisés par un « arrêt sur image », des zoom sur une façade ou des gros plans sur un objet tel ce livre à la couverture noire en partie consumé. Mais sur le fond de cette banalité des lieux et des circonstances se détachent des formes aux accents subtils avec des tons rompus ou contrastés, tandis que le sens de la composition l’emporte sur la représentation des objets et que ce qui importe avant tout est la production de signes dans un espace abstrait. 

Bernard Zürcher